Klizanje kotača prilikom privlačenja drva

Autor(i)

  • Jurij Marenče Biotechnological Faculty University of Ljubljana
  • Anđelko Brnić PE „Hercegbosanske šume“ d.o.o. Kupres
  • Marijan Šušnjar Faculty of Forestry University of Zagreb

DOI:

https://doi.org/10.54652/rsf.2017.v47.i2.58

Ključne riječi:

Skidder, wheel slip, wood extraction, mechanic transmission, hydrostatic transmission

Sažetak

UDK: 630*31:630*36

U radu je izvršena usporedba klizanja kotača dva različita skidera pri jednakim uvjetima privlačenja (jednaki tovari i nagibi traktorskog puta i šumske vlake). Prvi skider u istraživanju je ECOTRAC 120 V, hrvatskog proizvođača Hittner d.o.o. sa mehaničkom transmisijom, a drugi skider je slovenske proizvodnje WOODY 110 s hidrostatskom transmisijom.

Klizanje kotača skidera tijekom istraživanja utvrđivano je na osnovu broja okretaja kotača po putu. Prijeđeni je put izračunat iz umnoška broja okretaja petoga kotača i njegovog opsega.

Pri privlačenju niz nagib klizanje kotača je negativno. Općenito se može reći da se, pri istim uvjetima pri privlačenju uz nagib, klizanje kotača povećava s povećanjem težine tovara, a pri privlačenju niz nagib su manje negativne vrijednosti klizanja s povećanjem težine tovara. Klizanje kotača ovisi o težini tovara i stanju tla. Kod smrznutog tla manje je klizanje kotača.

Usporedbom klizanja kotača kod istraživanih skidera ustanovljene su prednosti hidrostatsko-mehaničke transmisije pri privlačenju drva uz nagib. No, pri privlačenju niz nagib mehaničkom transmisijom su se ostvarila manja klizanja kotača.

Navedeni zaključci se mogu objasniti većom krutošću mehaničke transmisije odnosno, većim unutarnjim trenjima mehaničke transmisije koji omogućavaju zadržavanje skidera pri kretanju niz nagib.

S druge strane može se zaključiti o nedostatku hidrostatsko-mehaničke transmisije pri kretanju niz nagib jer vjerojatno dolazi do pada tlaka u hidrauličkom sustavu.

Kod privlačenja drva uz nagib očituje se prednost hidrauličko-mehaničke transmisije uslijed učinkovitijeg prijenosa zakretnih momenata na kotače.

Navedene pretpostavke potrebno je potkrijepiti daljnjim istraživanjima skidera različitih sustava transmisije pri jednakim radnim uvjetima (isto stanje podloge, uporaba lanaca i isti tovari).

References

ARNUP, R.W.(1998): The extent, effect and management of forestry-related soil disturbance, with reference to implications for the Clay Belt: a literature review, Ontario Ministry of Natural Resources, Northeast Science & Technology, TR-37.

HEİDL, I., HUSNJAK, M. (1992): Tenzometrija, Tehnička enciklopedija, Leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Svezak 22I, 685-690.

HORVAT D. (1987): Skidder Wheel Torque Measuring. Proceedengs of 9th ISTVS International Conference, Barcelona, Vol. II, 531–541.

HORVAT, D. (1993): Prilog proučavanju prohodnosti vozila na šumskom tlu. Disertacija, Fakultet Strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu, 1–234.

MARKLUND, B., O. (1987): Torque distribution on wheeled vehicles affects damage on the forest ground. Proceedings of 9th ISTVS International Conference, Barcelona, Vol. 1, 347–354.

MARENČE, J. (2005): Spreminjanje tehničnih parametrov traktorja pri vlačenju lesa - kriterij pri izbiri delovnega sredstva. Doktorska disertacija. Biotehniška fakulteta Univerze u Ljubljani; Slovenija, str. 1-271.

MEEK, P. (1996): Effects of skidder traffic on two types of forest soils. FERIC Technical report TN-117, 1-11.

RİEPPO, K., KARİNİEMİ, A., HAARLAA, R. (2002): Possibilities to develop machinery for logging operations on sensitive forest sites. Department of forest resource management, University of Helsinski, Finland, Publications 29, 1-30.

SAARİLAHTİ, M. (2002): Soil interaction model. Project deliverable D2 (Work package No. 1) of the Development of a Protocol for Ecoefficient Wood Harvesting on Sensitive Sites (ECOWOOD). EU 5th Framework Project (Quality of Life and Management of Living Resources) Contract No. QLK5-1999-00991 (1999-2002), 1 – 87.

SEVER, S. (1980): Istraživanje nekih eksploatacijskih parametara traktora kod privlačenja drva. Disertacija, Šumarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, str. 1-301.

SEVER, S., (1987): Dynamic loading of skidder axles at wood skidding, Proceedings of the 9th International Conference of the ISTVS, Barcelona, Vol. II, 531–540.

ŠUŠNJAR, M. (2005): Istraživanje međusobne ovisnosti značajki tla traktorske vlake i vučne značajke skidera, Doktorska disertacija, Šumarski fakultet sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, str. 1-136.

ŠUŠNJAR, M., HORVAT, D. (2006): Dinamičko opterećenje kotača skidera pri privlačenju drva (Dynamic loading of skidder wheels at timber skidding), Glasnik za šumske pokuse, posebno izdanje 5, 601-615.

TOMAŠIĆ, Ž., ŠUŠNJAR, M., HORVAT, D., PANDUR, Z. (2009): Forces affecting timber skidding performance. Croatian Journal of Forest Engineering 30 (2) 127-139.

Downloads

Objavljeno

01. 12. 2017.

How to Cite

Marenče, J. ., Brnić, A. ., & Šušnjar, M. . (2017). Klizanje kotača prilikom privlačenja drva. Radovi Šumarskog Fakulteta Univerziteta U Sarajevu, 47(2), 36–48. https://doi.org/10.54652/rsf.2017.v47.i2.58

Most read articles by the same author(s)